Reisblog: Barcelona met mama

Afgelopen week bracht ik een paar dagen met mama door in Barcelona. Dit kreeg ik nog van haar cadeau voor mijn 21e verjaardag, meer dan een jaar geleden. Het was heerlijk weer én er waren vrijwel geen toeristen. Redenen genoeg dus om deze prachtige stad volop te bewonderen! Vandaag het reisverslag in een blog met natuurlijk wat foto’s.

Dinsdag 19 september

Om 06:00uur vertrok onze vlucht naar Spanje. Om 09:00uur stonden we al buiten met onze handbagage te wachten op de transfer die ons naar het hotel zou brengen. Daar arriveerden we om 10:30uur, waarna we snel het stadje in zijn gelopen en bij de plaatselijke bakker een heerlijk croissantje en een goede cappuccino namen. We vervolgden onze weg en wat bleek: op nog geen 10 minuten lopen bevond zich de welbekende Sagrada Familia. Een gigantisch gebouw, waar we de volgende dag een rondleiding in hadden – daarover zometeen meer. Eerst wilden we zo snel mogelijk naar Park Güell zien te komen, om de drukte nog een beetje voor te zijn. Helaas konden we het betaalde gedeelte van het park al niet meer in, alles bleek uitverkocht tot die avond. Aangezien we niet nog een keer op en neer wilden voor het park, besloten we het te laten bij een gratis wandelroute door het park. Dat was ook fantastisch mooi! Het uitzicht was eigenlijk niet te beschrijven en het park zelf is ook echt een bezoekje waard.

We lunchten bij een lokaal tentje genaamd Casi; niet heel bekend, maar onder de locals zeker en daardoor superdruk! Hierna liepen we verder naar een busstop. We kochten tickets voor de Hop on Hop off-bus en namen een route door het noordelijke deel van Barcelona. Hierbij rijd je langs allerlei bekende en mooie plekken, waar je steeds kunt uitstappen als je ergens een kijkje wilt nemen. Wij bleven de hele route zitten en zagen daarmee binnen een uur dat gedeelte van de stad.

Na een borrelpauze bij de Rambla stapten we rond 20:00uur op een zelfde bus die meer langs het zuiden en westen van de stad ging. Hier hebben we tot ongeveer 22:00uur van de stad kunnen genieten, waarna we bij het Hardrock Cafe snel wat hebben gegeten en een taxi naar het hotel namen. We waren gesloopt en de volgende dag zou er weer veel op de planning staan…

Woensdag 20 september

Na een fruitontbijt in het hotel gingen we al vroeg op pad. Om 10:30uur staat een fietstour met El Ciclo gepland. Mama en ik hadden een private tour gepland, waarbij we op goede fietsen 3 uur lang Barcelona verkennen onder het genot van een Nederlandstalige gids. Zo fijn! Zij kon ons alles vertellen over de historie van de stad en wist over ieder plekje wel iets te vertellen. Het was zulk lekker weer dat we bij een stop op het strand een lekker chocoladetaartje bestelden en in de zon kletsten. We vervolgden onze tour naar verschillende wijken en zagen nog meer ins en outs van de stad dan we de dag daarvoor hadden gezien met de bustour. Na een lange tocht besloten mama en ik niet te shoppen, maar richting het strand te lopen en bij een rooftop bar wat te drinken en tapas te eten.

Om 18:00uur stond een audiotour door de Sagrada Familia gepland. We mochten de Passion Tower in, één van de grote torens van de kerk. Ik vond dit bij nader inzien veel te hoog, dus ik durfde niet van het uitzicht te genieten. We liepen weer naar beneden en zijn daar de hele Sagrada doorgelopen en hebben alle wonders van Gaudi kunnen zien. De betekenis achter alle details in het gebouw zijn zo fascinerend, ongelooflijk dat één man dit alles heeft kunnen bedenken.

In de avond eten we bij een soort foodhal, El Nacional. Het ligt een beetje afgelegen, maar het is zeker de moeite waard om naartoe te gaan. Binnen zitten een tapas- en cocktailbar en er zijn nog een vlees- en een visrestaurant. Wij aten heerlijke paella bij het visrestaurant en wat was die goed!! Daarbij zit je ook nog onwijs gezellig in El Nacional. Wij sloten de dag dus heel erg goed af!

Donderdag 21 september

Onze laatste dag in Barcelona is aangebroken. We staan weer vroeg op en na een tweede fruitontbijtje van die week, gaan we naar het Hospital de Sant Pau; een gigantisch ziekenhuis dat tegenwoordig dient als museum. Dit oude ziekenhuis is precies tegenover ons hotel gelegen, dus we hoefden hier alleen maar de straat voor over te steken. We namen een rondleiding die bijna twee uur duurde, maar wat was ook dit de moeite waard! Ik zal kort toelichten waarom dit ziekenhuis absoluut niet mag ontbreken op je to visit-list in Barcelona.

Allereerst is het een ENORM gebouw met verschillende bijgebouwen. Het ziekenhuis heeft twee ‘delen’; rechts verblijven de mannen, links de vrouwen. Al die verschillende gebouwen hebben allemaal een ander doel. Zo is er een gebouw voor de patiënten die intensieve zorg nodig hebben, voor patiënten die ongeneeslijk ziek zijn en ook voor patiënten die ieder moment kunnen overlijden. Overal staat de beste zorg centraal. De kamers zijn allemaal gericht op het zuiden, zodat er natuurlijk licht naar binnen kan vallen. De tuin staat vol met bomen en planten die zuiverend zouden moeten werken en er zouden geen ramen in de hoge gebouwen zitten, zodat er zuivere lucht binnen kan komen. Dit moest later in het ontwerp worden aangepast, omdat er ruimtegebrek was en er zo verschillende verdiepingen in één gebouw konden komen. Het ziekenhuis diende van 1926 tot 2009 en is dus heel recent gesloten; bizar!

Na dit bezoek namen we een brunch bij het lokale bakkertje. Met heerlijke croissantjes en cappuccino konden we weer op pad. Omdat het weer onverwachts zó goed was geworden, besloten we een dagje strand te pakken. We hebben nog een paar uur op La Barceloneta kunnen liggen en zijn toen langs het strand gelopen naar een lekkere lunchplek. Na een late lunch pakten we de taxi terug naar het hotel. Hier stond de transfer na een uurtje op ons te wachten, waarna we naar het vliegveld werden gebracht. Ons tripje zat er al weer op, helaas! We hebben het zo leuk gehad en Barcelona is absoluut een aanrader!

Benieuwd naar andere reisblogs van mij met meer tips voor een stedentrip? Klik dan hier voor een artikel over hoe je voor minder dan 60 euro kunt reizen!

Laat mij weten wat je van dit artikel vindt!